Skip to content

Alle mennesker har behov for at kommunikere, men der findes en stor gruppe, hvis livsvilkår ikke giver dem tilstrækkelig mulighed for at kommunikere via talesproget.  Når talesproget ikke slår til, er det vigtigt man har adgang til alternative måder at kommunikere på.

Vellykket kommunikation er forudsætningen for, at man kan udvikle de sproglige, kognitive, følelsesmæssige og sociale sider af sig selv. Alt sammen noget som har stor betydning for, at man kan indgå aktivt i de sociale fællesskaber, man færdes i, påvirke sine omgivelser, tale sig selv frem som individ og blive hørt i vigtige beslutninger vedrørende sin egen situation.

Alternative og supplerende kommunikationsformer handler om værktøjer og samspilsstrategier, der hjælper mennesker med at kommunikere og skabe fælles mening, når den ene eller begge parter har svært ved at tale eller forstå talt sprog.

Eksempler på ASK er brugen af håndtegn, fotografier, grafiske symboler eller konkrete ting, der tillæggelse en sproglig betydn9ing. Adfærd og kropslige udtryk, der skal fortolkes og tillægges mening af andre, kan også betegnes som ASK. Det være hensigtsmæssigt at inddrage hjælpemidler, som gør at personen kan forstå og blive forstået. Det kan være ting som kommunikationsbøger, tematavler eller talemaskiner.

At arbejde med ASK indebærer samtidig at man må være optaget af, hvordan man skaber et godt sprogligt miljø for personen, og hvilke kompetencer kommunikationspartnerne skal have.

Nogle bruger ASK som alternativ til talesproget, andre som supplement til deres begrænsede tale. Målet med ASK er at kunne kommunikere så frit og selvstændigt som muligt med hvem man vil, når man vil.