ISAAC KONFERENCEN
2 dage med fokus på rettigheden til at kommunikere!
Se hvad der skete i 2024 på konferencen
Nyt program er under udarbejdelse og vil blive delt her på siden, Facebook og i nyhedsbrevet.
Sæt kryds i kalenderen d. 24.-25. marts 2025
Hvad sker der på konferencen?
ISAAC-konferencen byder på spændende oplæg, workshops, produktpitches og en chance for at dele viden.
Glæd dig til at deltage!
Gå ikke glip af disse fantastiske dage
Tilmeld dig konferencen
Agenda
Mandag d. 18. marts
09.00 – 09.30
Ankomst—kaffe og rundstykker
09.30 – 09.45
Velkomst ved formand inkl. bestyrelsens beretning
09.45 – 10.40
KomBo – kommunikationsstøtte til personer med kommunikative vanskeligheder i bo-institutioner og
daglige virksomheder
v/ Gunilla Thunberg, adjungerad lektor i logopedi ved Dart i Göteborg og Helen Göransson pædagog på Dart.
Oplægget er på svensk
Projekt KomBo har udviklet en model for implementering af evidensbaseret kommunikationsstøtte og ASK til bo-institutioner og daglige virksomheder. Hensigten er at sørge for at personer fra bo-enheder og daglige virksomheder der har behov for ASK støtte får sine rettigheder tilgodesete. I projektet udvikles et uddannelsesforløb til personale i bo-enheder og daglige virksomheder. Gunilla vil fortælle om projektet, baggrund og eksempler på hvordan uddannelsesforløbet vil være
10.40 – 10.50
Pause
10.50 – 11.45
Vejen til at blive en ASK-venlig skole
v/ Marianne Rasch Johnsen og Susanne Treu.
Oplægget er på norsk
Haug skole og ressourcecenter er Norges største specialskole for barn og unge med udviklingshæmning, med elever fra 1.-10.-trinn. Skolen har 125 elever, hvoraf ca. 85 elever har defineret ASK-rettigheder. Vi har mange forskellige ASK-sprog i brug på skolen. Haug skole og ressourcecenter har ca 180 ansatte og et udtalt mål om å blive en ASK-venlig skole. Vi har ikke kommet i mål endda. Barriererne er mange og en af de største udfordringer er at tilrettelægge for nødvendig kompensation for alle. Vi præsenterer hvordan vi har gået vejen dertil, med mange eksempler fra praksis.
11.45 – 12.00
Pause
12.00 – 12.45
Generalforsamling med bobler og kransekage
Kom og hør om hvilke initiativer ISAAC har igangsat og hvordan vi arbejder med at skabe fokus på alternativ kommunikation. Foreningens internationale indsatser vil også blive fremlagt.
12.45 – 14.00
Frokost
14.00 – 15.00
Valgtema første del
15.00 – 15.20
Pause
15.20 – 16.20
Støtte til vedligeholdelse og udvikling af hjemmesprog gennem flersproglig praksis i ASK
v/ Gloria Soto
Oplægget er på engelsk.
I Danmark er der et stigende antal børn, der bruger ASK og kommer fra hjem, hvor der tales et andet sprog end dansk. Alligevel er intervention udelukkende for dansk fortsat den foretrukne metode til ASK-instruktion. Brugen af kun dansk intervention ignorerer det fulde sproglige og kulturelle repertoire hos vores klienter og deres familier, hvilket kan have skadelige effekter på deres sociale, akademiske og erhvervsmæssige deltagelse. I dette oplæg præsenteres konceptet ‘translanguaging’ som en praktisk strategi til at understøtte vores borgeres hjemsprog og kultur. Translanguaging-praksis genkender, accepterer og understøtter ALLE de kommunikative ressourcer et individ besidder som positive og indikative for individets ønske om at skabe mening og forbindelse. Dette oplæg beskriver de måder, hvorpå translanguaging og ASK krydser hinanden, hvilket giver muligheder for at opnå høj
16.20 – 16.40
Pause
16.40 – 17.40
Fortsættelse af oplægget af Gloria Soto
19.30 – 22.00
Middag
Tirsdag d. 19. marts
07.00 – 08.30
Morgenmad
08.30 – 08.40
Velkomst og morgensang i salen
08.40 – 09.40
Det matematiske sproget
v/ Anita Nilsson og Synnøve Flatebø
Underviserne vil belyse spørgsmålene: Hvordan bygger vi det matematiske sprog? Hvordan tilrettelægger vi, at elever med ASK-behov kan udtrykke sig og deltage aktivt i matematikundervisningen, når der arbejdes med åbne og rige opgaver, udforskning og problemløsning i matematikfaget. Foredraget vil have en praktisk tilgang til emnet.
09.40 – 09.50
Pause
09.50 – 11.20
Brugermøde for ASK brugere
(kører parallelt med produkt pitch)
Kom og hør Team Tvilling fortælle om hvordan de gør brug af medier og få inspiration til hvordan du kan bruge sociale medier til at fortælle om hvad du er optaget af.
Alle er velkomne.
09.50 – 10.50
Produkt Pitch af forhandlere i salen
Kom og hør hvad de forskellige virksomheder har at vise frem, så du kan planlægge din tur på markedspladsen. 12 forhandlere har hver få minutter til at inspirere salen med produkter indenfor ASK området.
10.50 – 11.20
Pause og markedspladsen er åben
11.20 – 12.20
Valgtema, anden del
12.20 – 13.45
Frokost og markedsplads
Frokosten foregår i samme område som markedspladsen.
13.45 – 14.45
Identitet på den pædagogiske dagsorden
14.45 – 15.15
Pause og markedsplads
Kaffe og kage serveres på markedspladsen.
15.15 – 15.45
Kristians rejse med ASK
v/ Kristian Kjærsgaard
Jeg vil fortælle lidt om mig selv, nærmere om min lange vej mod at kunne få en stemme, som alle kunne forstå. En vej som ikke har været let, men derimod hårdt arbejde. Jeg er sådan en, der skal prøve det nogle gange, derfor har det været en lang vej at finde den bedste kommunikationsløsning for mig. Under oplægget vil jeg vise jer eksempler på de redskaber jeg har afprøvet i min kommunikative rejse.
Oplægsholdere
Gunilla Thunberg
Ledende logopæd, assisterende professor på Dart i Göteborg. Hun har været projektleder for det omfattende projekt KomLoss. Hun har også en søn med autisme.
Marianne Rasch Johnsen
Ergoterapeutspecialist i Bærum kommune og ASK-vejleder på Haug skole og ressourcecenter i Norge
Susanne Treu
Mastergrad i specialpædagogik, ansat som specialpædagog og ASK-vejleder på Haug skole og ressourcecenter i Norge
Gloria Soto
Professor ved Institut for Specialpædagogik, og Institut for Tale-, Sprog- og Hørevidenskab San Francisco State University
Anita Nilsson
er børnehavelærerinde med specialpædagogiske kompetencer og har videreuddannelse i ASK 1. Hun er ansat på Holmen Skole som kontaktlærer i en specialgruppe.
Synnøve Flatebø Hoelseth
er cand.ed. og arbejder på Haukåsen Skole som specialpædagogisk vejleder. Arbejder som universitetslektor ved Universitetet i Sørøst-Norge og er fagvejleder for ASK 1.
Anne-Lise E. W. Laursen
Er oprindeligt uddannet socialpædagog og har altid arbejdet med mennesker med multiple funktionsnedsættelser, der bruger ASK. Hun er cand. pæd. i pædagogisk psykologi fra Århus Universitet, hvor hun skriver sin Ph.d.-afhandling.
Til dagligt arbejder Anne-Lise på Rigshospitalet i Klinik for Rett syndrom, som pædagogisk psykologisk rådgiver indenfor det psykologiske felt og med rådgivning i ASK. Derudover sidder hun i ISAACs bestyrelse.
Kristian Kjærgaard
Bruger selv ASK til kommunikation og går på Neurocenter Østerskoven i Hobro.
Valgtemaer
Mandag 18. marts
Valgtema A
ASK for begyndere
v. Pia Flinck
En praksisnær introduktion til ASK (Alternativ og Supplerende Kommunikation) til jer (fx forældre og medarbejdere), der endnu er uerfarne/nye og søger viden, inspiration og idéer til metoder og tilgange til borgere, der har behov for ASK. Udvikling fra filosofien Totalkommunikation til, hvad ASK er og indeholder. Idéer og strategier, der hjælper kommunikationspartneren til, at støtte og udvikle ASK-brugeres kommunikations- og sprogtilegnelse.
Valgtema B
Kommunikation, sprog og deltagelsesmuligheder igennem den taktil-kropslige modalitet
v. Helle Jensen
Geelsgårdskolens elever med medfødt døvblindhed samt elever med komplekse sensoriske handicap har behov en særlig
tilrettelagt taktil-kropslig ASK tilgang, for at sikre deres kommunikative- og sproglige udvikling samt deres deltagelsesmuligheder i samspil. Jeg vil give et indblik i, hvordan vi arbejder med “taktil udforskning, taktil kategorisering, taktile tegn samt tidlige sproglige strukturer i den taktil- kropslige modalitet”.
Valgtema C
ASKbanken – en idébank til symbolkommunikation
v. Kjersti Torsteinsen og Rita Engevik
For at børn skal lære at bruge ASK så må de voksne også gøre det, men hvordan kommer vi i gang med det? Hvordan skal vi bruge det materiale vi har liggende. ASKbanken giver inspiration til at komme i gang ved hjælp af små videoer. Giver tips og råd til hvorfor og hvordan man kan tilrettelægge et ASK forløb.
Valgtema D
Deltagelse gennem teknologi – hvad er en knap?
v. Mikkel Justiniano, cand. Polyt og Ph.d. og Morten Freiesleben, ergoterapeut fra Elsass Fonden
Vi vil præsentere forskellige teknologier som muliggør deltagelse, med udgangspunkt i det at kunne spille og styre musik.
Vores fokus vil især være på hvordan teknologi kan tilrettes den enkelte persons motoriske niveau. Igennem oplægget kommer vi med eksempler på at en knap ikke nødvendigvis behøver være noget man trykker på og der vil være mulighed for at prøve de forskellige teknologier.
Valgtema E
Leg og lær med ASK!
v. Marianne Rasch Johnsen og Susanne Treu
På Haug skole og ressourcecenter i Norge er vi optaget af, at de ansatte skal opleve brugen af ASK når vi holder kursus og giver oplæring. Leg er en vigtig del af børns udvikling på mange områder, og derfor er ASK i leg en vigtig del når vi øger kompetencen hos de ansatte. Leg opleves af eleverne som en meningsfuld og motiverende aktivitet og giver derfor mulighed for mange gentagelser. Nogle lege følger bestemte mønstre og det er derfor nemmere at være forberedt med blandt andet tematavler. I dette valgtema giver vi nogle eksempler på brug af ASK i leg, ved at alle deltagerne bliver med i legen.
Valgtema F
Aktuelle fremskridt inden for systematisk sprogintervention i ASK
v. Gloria Soto
Børn, der er afhængige af ASK, mens de tilegner sig sprog, står over for unikke og komplekse udfordringer, der påvirker deres sproglige udvikling. At forstå karakteren af disse udfordringer er afgørende for at forbedre sprogtilegnelse og kommunikationsresultater for brugere af ASK. Dette valgtema vil fremhæve den mangesidede karakter af disse udfordringer, som omfatter:
kerneaspekter af støttet sprogudvikling; egenskaber ved ASK-medieret interaktion og dens funktioner, der kan understøtte eller begrænse mulighederne for sprogindlæring, sprogvurdering og systematisk målsætning, diskursbaserede sproginterventionsstrategier og egenskaber ved vokseninput, der maksimerer sprogindlæring for børn, der bruger ASK.
Deltagerne vil lære om at sætte passende mål inden for et omfang og rækkefølge af sprogudviklingsmål, valg af ordforråd, der understøtter sprogvækst og oprettelse af aktiviteter, der fremmer sproglig facilitering.
Valgtema G
KomBo – At skabe en kommunikativt miljø for voksne med behov for ASK
v. Helen Göransson pædagog på Dart
I dette valgtema får du vide mere om hvordan vi arbejder i KomBo. Du får kendskab til indholdet i KomBo, se film og tage del af ASK – materiale og øvelser. Du hører også om de udfordringer vi er stødt ind i og hvordan vi har prøvet på at håndtere dem.
Tirsdag 19. marts
Valgtema A
ASK for begyndere
v. Pia Flinck
En praksisnær introduktion til ASK (Alternativ og Supplerende Kommunikation) til jer (fx forældre og medarbejdere), der endnu er uerfarne/nye og søger viden, inspiration og idéer til metoder og tilgange til borgere, der har behov for ASK. Udvikling fra filosofien Totalkommunikation til, hvad ASK er og indeholder. Idéer og strategier, der hjælper kommunikationspartneren til, at støtte og udvikle ASK-brugeres kommunikations- og sprogtilegnelse.
Valgtema B
Døvblinde området og ASK: Hvor og hvordan starter jeg. Taktil kommunikation
v. Helle Jensen
På Geelsgårdskolen arbejder vi med elever med døv-blindhed, Denne elevgruppe har behov for en helt særlig ASK relateret tilgang. Hvilke kommunikationsstøttende strategier benytter personalet til at opbygge relation, for dermed at kunne støtte elevernes kommunikative udvikling og muligheder.
Valgtema C
ASKbanken – en idébank til symbolkommunikation
v. Kjersti Torsteinsen og Rita Engevik
For at børn skal lære at bruge ASK så må de voksne også gøre det, men hvordan kommer vi i gang med det? Hvordan skal vi bruge det materiale vi har liggende. ASKbanken giver inspiration til at komme i gang ved hjælp af små videoer. Giver tips og råd til hvorfor og hvordan man kan tilrettelægge et ASK forløb.
Valgtema H
Musikterapi og Alternativ og Supplerende Kommunikation
v. musikterapeut Silvia Jensen
Hvordan kan man kombinere musikterapi og Alternativ og Supplerende kommunikation for at facilitere og udvikle kommunikation. I arbejdet med alternativ og supplerende kommunikation (ASK) er vi optaget af, at finde strategier, tilgange og redskaber, der kan understøtte et menneskes mulighed for at udtrykke sig i overensstemmelse med egne intentioner. For mennesker med særlige behov, er det ofte netop i sådan en kontakt og samspil, man kan kommunikere.
Med mit oplæg vil jeg vise hvordan jeg, kombinerer musik og dens elementer med ASK, optaget af at finde strategier, tilgange og redskaber, der kan understøtte et menneskes mulighed for at udtrykke sig i overensstemmelse med egne intentioner. For mennesker med særlige behov, er det ofte netop i sådan en kontakt og samspil, man kan kommunikere.
Valgtema I
Hvordan kan vi give små og store børn med behov for ASK større mulighed for at gøre sig erfaringer gennem leg for legens egen skyld
v. Rikke Thomsen, audiologopæd og pædagog
Kommunikation er nøglen til deltagelse. På denne workshop vil du derfor få inspiration til hvordan forskellige aktiviteter kan gøres kommunikativt tilgængelig for alle. Derudover vil du i fællesskab med andre kunne reflektere over: Hvad er deltagelse? Hvem afgør hvornår den enkelte kan siges at deltage? Kan legen være med til at fjerne præstationsangst for brugeren og samtalepartnerne og herved skabe øget motivationen i forhold til at kommunikere? Hvad forstår vi ved begrebet selvstændighed, og hvordan styrker vi denne i leg med jævnaldrende? Det ovenstående er vigtigt at drøfte da jeg tror vores syn på dette er afgørende i forhold til at kunne se muligheder.
Valgtema J
KomLoss – kommunikationsstøtte i læs- og skrivindlæring
v. Gunilla Thunberg, ledende logopæd og assisterende professor
I dette valgtema får du høre om KomLoss – verdens største studie om læseindlæring for børn og unge med kognitiv funktionsnedsættelse og behov for ASK. Vi ved, at vi er nødt til at blive bedre til at lære børn som har kommunikations- og talevanskeligheder at læse. Men hvordan gør vi det på den bedste måde? 137 børn deltog i et studie, hvor vi undersøgte læseudvikling ved forskellige typer af undervisning. Børnene deledes op i grupper, hvor de enten fik fonemisk undervisning med appen ALL, forståelsesbaseret undervisning med appen Animega – eller en kombination af begge. En fjerde gruppe fik almindelig undervisning. Kom og hør om de spændende resultater og se filmen om disse apps.
Valgtema K
Det matematiske sprog
v. Synnøve Flatebø Hoelseth og Anita Nilsson
Dette valgfrie emne bygger på hovedforelæsningen “Det matematiske sprog”. Her får du nogle praktiske eksempler og mulighed for at afprøve nogle matematiske opgaver med ASK som kommunikationsform.
Program
Hent hele programmet som pdf her